متخصصان آمریكایی می گویند در هر بار ویزیت، بیماران دیابتی باید از نظر احتمال ابتلا به هیپوگلیسمی بررسی شوند
15 اوت 2019 - از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی خواسته شد که در هر بار ویزیت افراد مبتلا به دیابت، احتمال بروز هیپوگلایسمی(افت شدید قند خون) را بررسی کنند .Debbie Hinnen، پرستار و مربی مجرب دیابت در دانشگاه Colorado Health و دکتر Diana Isaacs، متخصص داروسازی بالینی غدد درون ریز در مرکز دیابت کلینیک کلیولند، می گویند: مراقبت از دیابت دارای چندین مرحله است و متخصصان آموزش می توانند به جلوگیری از افت قند خون خطرناک در این افراد کمک کنند.
هینن در سخنرانی خود در نشست سالانه انجمن مدرسان دیابت آمریکا، در مورد خطرات "pseudohypoglycemia" هشدار داد، هنگامی که فرد مبتلا به دیابت افت سریع قند خون را تجربه می کند که بسیار بالاتر از محدوده ی هیپوگلایسمی است.
او گفت: پاسخ های فیزیولوژیکی به افت قند خون بسیار گسترده هستند، بنابراین کمک به بیماران برای ارزیابی علائم و شناسایی الگوی افت قند خون آنها می تواند به آماده سازی آنها برای مقابله با بروز هیپوگلایسمی در آینده کمک کند.بعضی اوقات مردم بر اثر هیپوگلایسمی دچار تشنج(seizure) می شوند و این همان چیزی است که باعث ایجاد هورمون های تنظیمی متضاد می شود. اطرافیان بیمار از این امر وحشت دارند و ما احتمالاً افرادی هستیم که بیشترین تأثیر را در درمان این وضعیت داریم و امیدوارم که بتوانیم از ابتلای افراد به هیپوگلیسمی جلوگیری کنیم.
دکتر Isaacs خاطرنشان کرد: بسیاری از مبتلایان به دیابت، هیپوگلیسمی خود را دست کم می گیرند، یا علائمی را که در خود مشاهده می کنند با اپیزودهای افت قند خون مرتبط نمی دانند و گاهی اشتباها تصور می کنند که دچار افت قند خون شده اند در حالیکه چنین نیست. این دلیل دیگری است كه من واقعاً دوست دارم كه مردم زمانی را که دچار هیپوگلایسمی می شوند با جزئیات ثبت كنند. من مطمئن هستم که همه ما بیمارانی داشته ایم که احساس خستگی شدید را اشتباها افت قند خون تصور کرده اند، و برای درمان آن از قند اضافی استفاده کرده اند در حالیکه قند خون آنها 250 میلی گرم بر دسی لیتر(13.9 میلی مول بر لیتر) بوده است.
دکتر Isaacs همچنین با یادآوری سه داروی کنترل کننده ی قند خون: انسولین ، سولفونیل اوره و گلینیدها که می توانند باعث افت شدید قند خون شود، اهمیت جلوگیری از هیپوگلیسمی را به بیماران خاطر نشان کرد. او ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی را خطاب قرار داده و گفت: مهم است که شما بعنوان یک پزشک یا پرستار و یا مراقب، لیست داروهای بیمار را بررسی کرده و سعی کنید علل احتمالی بروز هیپوگلایسمی و الگوی هیپوگلایسمی را در آنها شناسایی و از افت قند خون این افراد جلوگیری کنید.
انجمن دیابت آمریكا که در كنار اتحادیه اروپا بر روی مطالعات دیابت كار می كند، دستورالعمل جدیدی را برای هیپوگلیسمی که در 3 سطح طبقه بندی شده، صادر كرد. در سطح 3 که شدیدترین نوع هیپوگلایسمی است فرد مبتلا به دیابت، اختلال شناختی شدیدی را تجربه خواهد کرد و برای بهبودی نیاز به کمک شخص ثالث دارد. در مواردی از این دست، دستورالعملهای جدید حاکی از آستانه ی خاصی برای قند خون نیستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت قند خون، اجتناب از هیپوگلایسمی و مشورت با پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه برای کمک به شما در درک علائم هیپو با جزئیات بیشتر، از برنامهHypo در رسانه ی دیجیتالدیابتدیدن کنید.شما می توانید App این برنامه را از اینترنت برای گوشی های هوشمند خود دانلود و از آن استفاده کنید.
منبع:
https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/every-diabetes-appointment-should-check-for-potential-hypoglycemia,-say-us-specialists-91335356.html